Core Bibliography

  • Adamietz, J. (1976). Zur Komposition der Argonautica des Valerius Flaccus. Munich.
  • Ahl, F. (2010). Gendering the underworld: bodies in Homer, Virgil, Plato, and Silius, in: F. Schaffenrath (ed., 2010), Silius Italicus: Akten der Innsbrucker Tagung vom 19.–21. Juni 2008. Frankfurt a. M.: 47–58.
  • Alberte, A. (1978). Consideraciones en torno al carácter épico de los poemas de Claudiano De bello Gildonico y De bello Gothico, Durius 6: 29–49.
  • Alexiou, M. (2002). The ritual lament in Greek tradition. Lanham, MD.
  • Alt, K. (1998). Homers Nymphengrotte in der Deutung des Porphyrios, Hermes 126: 466–87.
  • Ambühl, A. (2015). Krieg und Bürgerkrieg bei Lucan und in der griechischen Literatur. Studien zur Rezeption der attischen Tragödie und der hellenistischen Dichtung im Bellum Civile. Berlin.
  • Amini, M.-R. (2015). Apprentissage machine: de la théorie à la pratique. Paris.
  • Anzinger, S. (2007). Schweigen im römischen Epos. Zur Dramaturgie der Kommunikation bei Vergil, Lucan, Valerius Flaccus und Statius (Beiträge zur Altertumskunde 237). Berlin.
  • Arend, W. (1933). Die typischen Szenen bei Homer. Berlin.
  • Armstrong, J. I. (1958). The arming motif in the Iliad, AJPh 79: 337–54.
  • Augoustakis, A. (ed., 2013a). Ritual and religion in Flavian epic. Oxford.
  • --- (2013b). Teichoskopia and katabasis. The poetics of spectatorship in Flavian epic, in: G. Manuwald / A. Voigt (eds., 2013). Flavian epic interactions. Berlin: 157–75.
  • Auhagen, U. (1999). Der Monolog bei Ovid. Tübingen.
  • Avery, M. M. (1936). The Use of Direct Speech in Ovid’s Metamorphoses. Diss. Chicago.
  • Baertschi, A. (2013). Nekyiai. Totenbeschwörung und Unterweltsbegegnung im neronisch–flavischen Epos. Berlin.
  • Bakhtin, M. M. (1981). Epic and novel: towards a methodology for the study of the novel, in: M. Holquist (ed., 1981). The dialogic imagination. Austin: 3–40.
  • Bakker, E. J. (1997a). Poetry in speech: orality and Homeric discourse. Ithaca.
  • --- (1997b). Verbal aspect and mimetic description in Thucydides, in: E. J. Bakker (ed., 1997). Grammar as interpretation: Greek literature in its linguistic contexts (Mnemosyne, Supplementum 171). Leiden.
  • --- (2006). Homeric epic between feasting and fasting, in: F. Montanari / A. Rengakos (eds., 2006), La poésie épique grecque: métamorphoses d'un genre littéraire. Vandœuvres–Genève, 22–26 août 2005. Huit exposés suivis de discussions. Geneva: 1-39.
  • Bakogianni, A. / Hope, V. (eds., 2015). War as spectacle. Ancient and modern perspectives on the display of armed conflict. London.
  • Bal, M. (1985). Narratology: introduction to the theory of narrative. Toronto.
  • Bamman, D. / Crane, G. (2008). The logic and discovery of textual allusion. Proceedings of the second workshop on language technology for cultural heritage data (LaTeCH 2008). Marrakesh.
  • Barchiesi, A. (2001). Tropes of intertextuality in Roman epic, in: A. Barchiesi (ed., 2001). Speaking volumes. Narrative and intertext in Ovid and other Latin poets. London: 129–40.
  • --- (2005). The search for the perfect book: a PS to the New Posidippus, in: K. Gutzwiller (ed., 2005). The new Posidippus: a Hellenistic poetry book. Oxford: 320–42.
  • --- (2006). Voices and narrative ‘instances’ in the Metamorphoses, in: P. Knox (ed., 2006). Oxford readings in Ovid. Oxford: 274–319.
  • Barchiesi, A. / Rüpke, J. / Stephes, S. A. (eds., 2004). Rituals in ink: a conference on religion and literary production in ancient Rome. Stuttgart.
  • Barrett, J. (2002). The Literary Messenger, the Tragic Messenger, in: J. Barrett (ed., 2002). Staged narrative: poetics and the messenger in Greek tragedy. Berkeley: 56–101.
  • Batinsky, E. (1992). Lucan’s catalogue of Caesar’s troops: paraodox and convention, CJ 88: 19–24.  
  • Beissinger, M. / Tylus, J. / Wofford, S. (eds., 1999). Epic traditions in the contemporary world: the poetics of community. Berkeley.
  • Beloch, K. J. (1927). Die presbeia in der Ilias, Hermes 62: 447–52.
  • Berlan-Bajard, A. (2006). Les spectacles aquatiques romains (Collection de l'École française de Rome 360). Rome.
  • Berthold, H. (1975). Die Rolle der Massen in Lucans Epos vom Bürgerkrieg, in: J. Herrmann / I. Sellnow (eds., 1975), Die Rolle der Volksmassen in der Geschichte der vorkapitalistischen Gesellschaftsformen. Zum XIV. internationalen Historiker Kongress in San Francisco 1975. Berlin: 293–300.
  • Besslich, S. (1966). Schweigen – Verschweigen – Übergehen. Die Darstellung des Unausgesprochenen in der Odyssee (Bibliothek der Klassischen Altertumswissenschaften, NF 2). Heidelberg.
  • Bessone, F. (2011). La Tebaide di Stazio: epica e potere. Pisa.
  • Bettenworth, A. (2004). Gastmahlszenen in der antiken Epik von Homer bis Claudian. Diachrone Studien zur Szenentypik (Hypomnemata 153). Göttingen.
  • --- (2008). “... cessit diadema fidei”. Das Gastmahl des Usurpators Maximus in der Martinsvita des Paulinus von Périgueux, in: K. Vössing (ed., 2008), Das römische Bankett im Spiegel der Altertumswissenschaften. Internationales Kolloquium 5.–6. Oktober 2005, Schloß Mickeln, Düsseldorf. Stuttgart: 69–82.
  • --- (2016). Die Begegnung von Gott und Mensch beim Mahl im Bibelepos des Sedulius, in: D. Hellholm / D. Sänger (eds.). The eucharist – its origins and contexts: sacred meal, communal meal, table fellowship in Late Antiquity, Early Judaism, and Early Christianity. Tübingen: 1569–1602.
  • Biggs, T. / Blum, J. (eds., forthcoming). Home and away: the epic journey in Greek and Roman literature.
  • Binder, G. (1988). Aitiologische Erzählung und augusteisches Programm in Vergils Aeneis, in: G. Binder (ed., 1988). Saeculum Augustum II: Religion und Literatur. Darmstadt: 255–87.
  • Blaschka, K. (2015). Fiktion im Historischen. Die Bedeutung der Bildsprache Lucans für die Konzeption der Charaktere im Bellum Civile (Litora Classica 8). Rahden, Westf.
  • Borgo, A. (1976). Aspetti della psicologia di massa in Lucano ed in Tacito, Vichiana 5: 23–57.
  • Braun, L. (2007). Ancilla Calliopeae. Ein Repertorium der neulateinischen Epik Frankreichs (1500–1700). Leiden.
  • Brauneiser, M. (1944). Tagzeiten und Landschaft im Epos der Griechen und Römer. Diss. Würzburg.
  • Brodersen, K. (2010). Space and geography, in: A. Barchiesi / W. Scheidel (eds., 2010). The Oxford handbook of Roman studies. Oxford.
  • Bruère, R. T. (1952). Silius Italicus Punica 3.62–162 and 4.763–822, CPh 47: 219–27.
  • Bruns, G. (1970). Küchenwesen und Mahlzeiten (Archaeologica Homerica 2.9). Göttingen.
  • Burck, E. (1984). Historische und epische Tradition bei Silius Italicus. Munich.
  • Cadau, C. (2015). Studies in Colluthus’ Abduction of Helen. Leiden.
  • Cairns, D. / Scodel, R. (eds., 2014). Defining Greek narrative. Edinburgh.
  • Cairns, D. L. (1993). Aidos: The psychology and ethics of honour and shame in ancient Greek literature. Oxford.
  • Caldini Montanari, R. (2007). A che punto è la notte? Le stelle dell' Orsa Maggiore come orologio notturno nella poesia latina a partire da Ennio, Mene 7: 5–91.
  • Camerotto, A. (2009). Fare gli eroi. Le storie, le emprese, le virtù: composizione e racconto nell'epica greca arcaica (Ricerche. Facoltà di lettere e filosofia dell'Università di Venezia 54). Padova.
  • Cardelle de Hartmann, C. / Stotz, P. (2012). ‘Epyllion’ or ‘short epic’ in the Latin literature of the Middle Ages?, in: M. Baumbach / S. Bär (eds., 2012). Brill’s companion to Greek and Latin epyllion and its reception. Leiden: 491–518.
  • Carlozzo, G. (1999). Dall’aurora alla notte nel De rerum natura di Lucrezio, Sileno 25: 3–19.
  • Casali, S. (2000). The messenger Idmon and Turnus’ foreknowledge of his death, Vergilius 46: 114–24.
  • --- (2004). Nisus and Euryalus. Exploiting the contradictions in Virgil's Doloneia, HSPh 102: 319–54.
  • Ceulemans, R. (2007). Ritual mutilation in Apollonius Rhodius’ Argonautica, Kernos 20, URL: http://kernos.revues.org/173.
  • Charlet, J.-L. (1988). Aesthetic trends in Late Latin poetry (325-410), Philologus 132: 74–85.
  • Chassignet, M. (ed., 2008). L’étiologie dans la pensée antique. Turnhout.
  • Chaudhuri, P. (2014). The war with God: theomachy in Roman imperial poetry. Oxford.
  • Ciotti, F. / Mordenti, R. / Silvi, D. (2015). Thematic annotation of literary text: the case for ontology. Paper presented at Humanités Numeriques et Antiquité, Grenoble, 3 September 2015. Grenoble.
  • Clark, M. (2004). Formulas, metre and type scenes, in: R. Fowler (ed., 2004). The Cambridge companion to Homer, Cambridge: 117–38.
  • Clay, J. S. (2003). Hesiod’s cosmos. Cambridge.
  • Codrignani, G. (1958). L’aition nella poesia greca prima di Callimaco, Convivium 5: 527–45.
  • Coffee, N. / Koenig, J.-P. / Poornima, S. / Forstall, C. / Ossewaarde, R. / Jacobson, S.  (2012). Intertextuality in the digital age, TAPhA 142.2: 383–422.           
  • Conte, G. B. (1980). Il genere e i suoi confini. Cinque studi sulla poesia di Virgilio. Turin.
  • --- (1999). The Virgilian paradox: an epic of drama and pathos, PCPhS 45: 17–42.
  • Coventry, L. (1987). Messenger scenes in Iliad xxiii and xxiv, JHS 107: 178–80.
  • Cramer, O. C. (1975–6). Speech and silence in the Iliad, CJ 71: 300–4.
  • Curley, D. (2013). Tragedy in Ovid: theater, metatheater, and the transformation of a genre. Cambridge.
  • D’Agostino, V. (1960). L’autunno negli scrittori antichi, Riv Studi Class 8: 57–68.
  • Dällenbach, L. (1989). The mirror in the text. London.
  • Dalby, A. (1998). Essen und Trinken im alten Griechenland. Von Homer bis zur byzantinischen Zeit. Aus dem Englischen übersetzt von K. Brodersen. Stuttgart.
  • Daly, G. (2002). Cannae. The Experience of Battle in the Second Punic War. London.
  • Danek, G. (1988). Studien zur Dolonie (Wiener Studien, Beihefte 12). Wien.
  • Davies, M. (2015). The Theban epics. Cambridge, MA.
  • Degn Larsen, K. (2007). Simile and comparison in Homer – a definition, C&M 58: 5–63.
  • Delarue, F. (2008). Prélude aux ténèbres. Le temps et la nuit dans le chant premier de la Thébaïde, in: L. Castagne / C. Riboldi (eds., 2008). Amicitiae templa serena: studi in onore di Giuseppe Aricò. vol. 1. Milan: 445–70.
  • Della Corte, F. (1981). Spazio / tempo narrativo nell’Eneide, MCSN 3: 15–26
  • Dennerlein, K. (2009). Narratologie des Raumes (Narratologia 22). Berlin.
  • Depew, M. / Obbink, D. (eds., 2000). Matrices of genre: authors, canons, and society. Cambridge, MA.
  • De Jong, I. J. F. (1987). Narrators and focalizers. The presentation of the story in the Iliad. Amsterdam.
  • --- (1987). The voice of anonymity: tis-speeches in the Iliad, Eranos 85: 69–84.
  • --- (1991). Narrative in drama: the art of the Euripidean messenger–speech. Leiden.
  • --- (1996). Sunset and sunrises in Homer and Apollonius of Rhodes: book-divisions and beyond, Dialogos 3: 20–35.
  • --- (2001). A narratological commentary on the Odyssey. Cambridge.
  • --- (2012). Homer: Iliad, Book XXII. Cambridge.
  • --- (2014). Narratology and classics. A practical guide. Oxford.
  • De Saint-Denis, E. (1935). Le rôle de la mer dans la poésie latine. Paris.
  • Dewar, M. (ed., and trans., 1991). Statius, Thebaid IX. Edited with an English translation and commentary. Oxford.
  • Dietrich, J. S. (2004). Rewriting Dido: Flavian responses to Aeneid 4, Prudentia 36: 1–30.
  • Dinter, M. T. (2005). Epic and epigram. Minor heroes in Virgil’s Aeneid, CQ 55.1: 153–69.
  • Dinter, M. T. (2009). Epic from epigram. The poetics of Valerius Flaccus' Argonautica. AJPh 130.4: 533–66.
  • Dinter, M. T. (2012). Anatomizing civil war: studies in Lucan's epic technique. Ann Arbor.
  • Doherty, L. (1995). Siren songs: gender, audiences, and narrators in the Odyssey. Ann Arbor.
  • Dominik, W. J. (1994). Speech and rhetoric in Statius’ Thebaid (Altertumswissenschaftliche Texte und Studien 27). Hildesheim.
  • --- (2002). Speech in Flavian Epic, in: P. Defosse (ed., 2002). Hommages à Carl Deroux 1: Poésie (Collection Latomus 266). Brussels 183–192.
  • Drögemüller, H.-P. (1956). Die Gleichnisse im Hellenistischen Epos. Diss. Ham­burg.
  • Dué, C. / Ebbott, M. (eds., 2010). Iliad 10 and the poetics of ambush. A multitext edition with essays and commentary (Hellenic Studies 39). Cambridge.
  • Dünne, J. / Mahler, A. (eds., 2015). Handbuch Literatur und Raum. Berlin.
  • Dunbabin, K. M. D. (1996). Convivial spaces: dining and entertainment in the Roman villa, JRA 9: 66–80.
  • Dunsch, B. (2013). Describe nunc tempestatem: sea-storm and shipwreck type-scenes in ancient literature, in: C. Thompson (ed., 2013). Shipwreck in art and literature. Images and interpretations from antiquity to the present day. London: 42–59.
  • Ebenbauer, A. (1978). Carmen historicum. Untersuchungen zur historischen Dichtung im karolingischen Euro­pa. Bd. 1. Teil A: Historische Dichtung unter Karl dem Großen. Teil B: Historische Epen im karolingi­schen Europa (Philologica Germanica 4). Wien.
  • Eclercy, B. (1999). Abschiedsszenen – ein Vergleich von Homer (Il. 6.390–502) und Vergil (Aen. 4.279–396), Anregung 45: 179–99.
  • Edwards, M. W. (1975). Type scenes and Homeric hospitality, TAPhA 105: 51–72.
  • --- (1992). Homer and oral tradition: the type-scene, Oral Tradition 7.2: 284–330.
  • Eigler, U. (1988). Monologische Redeformen bei Valerius Flaccus (Athenäums Monografien Altertumswissenschaft 187). Frankfurt a. M.
  • Elderkin, G. W. (1906). Aspects of the speech in the Later Greek epic. Baltimore.
  • Erbig, E. (1931). Topoi in den Schlachtenberichten römischer Dichter. Würzburg.
  • Fabian, K. (1991). Bibliografia sul simposio e sulla poesia conviviale, in: K. Fabian / E. Pellizer / G. Tedeschi (eds., 1991). Oinera Teuche. Studi triestini di poesia conviviale (Culture antiche. Studi e testi 3). Alessandria: 271–301.
  • Farrell, J. (1991). Vergil’s Georgics and the traditions of ancient epic. New York.
  • --- (2003). Classical genre in theory and practice, New Literary History 34: 383–408.
  • Fedeli, P. (1989). Le intersezioni dei generi e dei modelli, in: G. Cavallo / P. Fedeli / A. Giardina (eds., 1989). Lo spazio letterario di Roma antica. vol. I: la produzione del testo. Roma: 375–97.
  • Feeney, D. C. (1983). The taciturnity of Aeneas, CQ 33: 204–19.
  • --- (1991a). The gods in epic. Poets and critics of the classical tradition. Oxford.
  • --- (1991b). The critics: beginning, and a synthesis, in: D. C. Feeney (ed., 1991). The gods in epic. Poets and critics of the classical tradition. Oxford: 5–56.
  • Feldherr, A. (1995). Ships of state: Aeneid 5 and Augustan circus spectacle, ClAnt 14: 245–65.
  • --- (1998). Spectacle and society in Livy’s history. Berkeley.
  • --- (1999). Putting Dido on the map: genre and geography in Vergil's underworld, Arethusa 32: 85–122.
  • Fenik, B. (1968). Typical battle scenes in the Iliad: studies in the narrative techniques of Homeric battle description (Hermes Einzelschrift 21). Wiesbaden.
  • Fingerle, A. (1939). Die Typik der homerischen Reden. Diss. Munich.
  • Flaig, E. (1994). Das Konsensprinzip im Homerischen Olymp: Überlegungen zum göttlichen Entscheidungsprozess. Ilias 4.1-72, Hermes 122: 13–31.
  • Fole, J. M. (1995). Sixteen moments of silence in Homer, QUCC 50.2: 7–26.
  • --- (ed., 2005). A companion to ancient epic. Malden, MA.
  • Ford, A. (1997). Epic as genre, in: I. Morris / B. Powell (eds., 1997). A new companion to Homer. Leiden: 396–414.
  • Formisano, M. (2007). Towards an aesthetic paradigm of Late Antiquity, AntTard 15: 277–84.
  • Forstall, C. W. / Jacobson, S. L. / Scheirer, W. J. (2011). Evidence of intertextuality: investigating Paul the Deacon’s Angustae Vitae, Literary and Linguistic Computing 26.3: 285–96.
  • Fowler, A. (1982). Kinds of literature. An introduction to the theory of genres and modes. Oxford.
  • Fowler, D. P. (1990). Deviant focalisation in Virgil’s Aeneid, PCPhS 36: 42–63.
  • --- (2000a). Epic in the middle of the wood. Mise en abyme in the Nisus and Euryalus episode, in: A. Sharrock / H. Morales (eds., 2000). Intratextuality. Greek and Roman textual relations. Oxford: 89–113.
  • --- (2000b). Roman constructions. Oxford.
  • Fränkel, H. (1921). Die homerischen Gleichnisse. Göttingen.
  • Franchet d'Espèrey, S. (1999). Conflit, violence et non-violence dans la Thébaïde de Stace (Collection d'études anciennes 60). Paris.
  • Fratantuono, L. M. (2014). Silence, in: R. F. Thomas / M. Ziolkowski (eds.). The Virgil encyclopedia. vol. III (Ph–Z). Malden, MA: 1175.
  • Freund, S. / Vielberg, M. (eds.). Vergil und das antike Epos, Festschrift für H. J. Tschiedel. Stuttgart.
  • Fucecchi, M. (1996). Il restauro dei modelli antichi: tradizione epica e tecnica manieristica in Valerio Flacco, MD 36: 101–65.
  • --- (1997). La teicoskopiva e l'innamoramento di Medea. Saggio di commento a Valerio Flacco Argonautiche 6.427–760. Pisa.
  • --- (1999). Cavalli al pascolo’ nella notte di Eurialo e Niso: rovesciamento e reimpiego di un scolio omerico nell’Eneide (con un’appendice su Stazio), RFIC 127: 206–22.
  • Fusillo, M. (2001). Apollonius Rhodius as ‘inventor’ of the interior monologue, in: T. D. Papanghelis / A. Rengakos (eds., 2001). A companion to Apollonius Rhodius. Leiden: 127–46.
  • Gärtner, T. (1999). Klassische Vorbilder mittelalterlicher Trojaepen (Beiträge zur Altertumskunde 133). Stuttgart.
  • --- (2005). Die Bucheinteilung als künstlerisches Gliederungsprinzip lateinischer Erzähldichtung in Antike und Mittelalter, MLatJb 40: 3–33.
  • Gärtner, U. (1994). Gehalt und Funktion der Gleichnisse bei Valerius Flaccus (Hermes Einzel­schriften 67). Stuttgart.
  • --- (1998). Quae magis aspera curis nox. Zur Bedeutung der Tageszeiten bei Valerius Flaccus, Hermes 126: 202–20.
  • Gall, D. (2005). Masse, Heere und Feldheeren in Lucans Pharsalia, in: C. Walde (ed., 2005), Lucan im 21. Jahrhundert. Tagungsband mit Beiträgen in engl. und ital. Sprache. Munich: 89–110.
  • Garner, R. S. (2005). Epic and other genres in the ancient Greek world, in: J. M. Foley (ed., 2005). A companion to ancient epic. Malden, MA: 386–96.
  • Gaßner, J. (1972). Kataloge im römischen Epos. Diss. Munich.
  • Geisz, C. H. (2013). Storytelling in Late Antique epic: a study of the narrator in Nonnus of Panopolis’ Dionysiaca. Diss. Oxford.
  • Genette, G. (1982). Figures of literary discourse. Oxford.
  • Georgacopoulou, S. (1996). Ranger / déranger: catalogues et listes de personnages dans la Thébaide, in: F. Delarue / S. Georgacopoulou / P. Laurens / A.-M. Taisne (eds., 1996). Epicedion. Hommage à P. Papinius Statius, 96–1996. Poitiers. 93–129. 
  • George, A. (2003). The Babylonian Gilgamesh epic. Oxford.
  • --- (2007) The epic of Gilgamesh: thoughts on genre and meaning, in: J. Azize / N. Weeks (eds., 2007), Gilgamesh and the world of Assyria. Proceedings of the conference held at the Mandelbaum House, the University of Sydney, 21–23 July 2004. Leuven: 37–66.
  • Geus, K. / Thiering, M. (eds. 2012). Common sense geography and mental modelling. Berlin.
  • Gibson, B. (2008). Battle Narrative in Statius, Thebaid, in: J. J. L. Smolenaars / H.-J. Van Dam / R. R. Nauta (eds., 2008). The Poetry of Statius (Mnemosyne Suppl. 306). Leiden: 85–109.
  • Gibson, R. K. (1999). Aeneas as hospes in Vergil, Aeneid 1 and 4, CQ 49: 184–202.
  • Gorman, V. B. (2001). Lucan’s epic aristeia and the hero of the Bellum Civile, CJ 96: 263–90.
  • Graziosi, B. / Haubold, J. (2005). Homer: the resonance of epic. London.
  • --- (eds., 2010). Commentary on Homer, Iliad 6. Cambridge.
  • Greenwood, E. (2006). Thucydides and the shaping of history. London.
  • Grethlein, J. (2007). Epic narrative and ritual: the case of the funeral games in Iliad 23, in: A. Bierl / R. Lämmle / K. Wesselmann (eds., 2007). Literatur und Religion 2. Wege zu einer mythisch-rituellen Poetik bei den Griechen. MythosEikonPoiesis 1/2. Berlin: 151–77.
  • Grethlein, J. / Rengakos, A. (eds., 2009). Narratology and interpretation. The content of narrative form in ancient literature. Berlin.
  • Griffin, J. (1980). Homer on life and death. Oxford.
  • --- (1986). Homeric words and speakers, JHS 106: 36–57.
  • --- (1995). Regalis inter mensas laticemque Lyaeum. Wine in Virgil and others, in: O. Murray / M. Tecusan (eds. 1995). In vino veritas. London.
  • --- (2004). The speeches, in: R. Fowler (ed., 2004). The Cambridge companion to Homer. Cambridge: 156–67.
  • Gross, N. P. (1985). Amatory persuasion in antiquity. Studies in theory and practice. Newark.
  • Gruzelier, C. (ed., and trans., 1993). Claudian, De Raptu Proserpinae. Oxford.
  • Günther, S. (2014). Kulturgeschichtliche Dimension antiker Schlachten – eine Bestandsaufnahme, in: M. Füssel / M. Sikora (eds., 2014). Kulturgeschichte der Schlacht (Krieg in der Geschichte 78). Paderborn: 27–52.
  • Häussler, R. (1976). Das historische Epos der Griechen und Römer bis Vergil. Heidelberg.
  • Hardie, P. R. (1986). Virgil’s Aeneid: cosmos and imperium. Oxford.
  • --- (1993). The epic successors of Virgil: a study in the dynamics of a tradition. Cambridge.
  • --- (1997). Closure in Latin epic, in: D. H. Roberts / F. M. Dunn / D. Fowler (eds., 1997). Classical closure. Reading the end in Greek and Latin literature. Princeton: 139–62.
  • Harrison, S. J. (ed., and trans., 1991). Vergil: Aeneid 10. Oxford.
  • --- (2001). Picturing the future: the prophetic ekphrasis from Homer to Vergil, in: S. J. Harrison (ed., 2001). Texts, ideas and the classics: scholarship, theory and classical literature. Oxford: 70–92.
  • --- (2004). In the steps of the Sibyl: tradition and desire in the epic underworld, MD 52: 143–56.
  • --- (2007). Generic enrichment in Vergil and Horace. Oxford.
  • --- (2010). Picturing the future again: proleptic ekphrasis in Silius’ Punica, in: A. Augoustakis (ed., 2010). Brill’s companion to Silius Italicus. Leiden: 279–92.
  • --- (2013). Proleptic ekphrasis in Flavian epic, in: G. Manuwald / A. Voigt (eds., 2013). Flavian epic interactions. Berlin: 215–28.
  • Haskell, Y. A. (2003). Loyola’s Bees. Ideology and industry in Jesuit Latin didactic poetry. Oxford.
  • Haß, P. (1998). Der locus amoenus in der antiken Literatur. Zu Theorie und Geschichte eines literarischen Motivs. Bamberg.
  • Haubold, J. (2013). Greece and Mesopotamia: dialogues in literature. Cambridge.
  • Heiden, B. (1998). The placement of ‘book divisions’ in the Iliad, JHS 118: 68–81.
  • --- (2000). The placement of ‘book divisions’ in the Odyssey, CPh 95: 247–59.
  • --- (2008). The invocation of the muses and the catalogue of ships, TAPhA 138: 127–54.
  • Heinze, R. (31928). Virgils epische Technik. Leipzig.
  • Hejduk, J. (2009). Ovid’s religion, in: P. Knox (ed., 2009). A companion to Ovid. Malden, MA: 45–58.
  • Hellholm, D. / Sänger, D. (eds., 2016). The eucharist – its origins and contexts. sacred meal, communal meal, table fellowship in Late Antiquity, Early Judaism, and Early Christianity. Tübingen.
  • Hellmann, O. (2000). Die Schlachtszenen der Ilias. Das Bild des Dichters vom Kampf in der Heroenzeit (Hermes Einzelschriften 83). Stuttgart.
  • Helzle, M. (1995). Die Redeweise der Hauptpersonen in Silius Italicus’ Punica, C&M 46: 189–213.
  • --- (1996). Der Stil ist der Mensch. Redner und Reden im römischen Epos (Beiträge zur Altertumskunde 73). Stuttgart.
  • Henderson, J. (1987). Lucan. The word at war, Ramus 16: 122–64.
  • Hentze, C. (1904). Die Monologe in den homerischen Epen, Philologus 63: 12–30.
  • --- (1905). Die Chorreden in den homerischen Epen, Philologus 64: 254–68.
  • Heslop, T. E. (1962). The speeches in Lucan. A study in ancient rhetoric. Manchester.
  • Heuzé, P. (1985). L'image du corps dans l'œuvre de Virgile (Collection de l'École française de Rome 86). Paris.
  • Higbie, C. (2010). Divide and edit: a brief history of book divisions, HSClPh 105: 1–31.
  • Highet, G. (1972). The speeches in Virgil’s Aeneid. Princeton.
  • Hinds, S. (1999). After exile: time and teleology from Metamorphoses to Ibis, in: P. Hardie / A. Barchiesi / S. Hinds (eds., 1999). Ovidian Transformations. Cambridge: 48–67.
  • --- (2005). Dislocations of Ovidian time, in: J. P. Schwindt (ed., 2005). Zur Poetik der Zeit in augusteischer Dichtung. La representation du temps dans la poésie augustéenne. Heidelberg: 203–30. 
  • Hitch, S. (2009). King of sacrifice: ritual and royal authority in the Iliad. Washington, DC. 
  • Hölscher, U. (1960). Das Schweigen der Arete, Hermes 88: 257–65.
  • Hömke, N. / Reitz, C. (eds., 2010). Lucan’s Bellum Civile between epic tradition and aesthetic innovation (Beiträge zur Altertumskunde 282). Berlin.
  • Hofmann, H. (1993). Adveniat tandem Typhis qui detegat orbes. Columbus in neo-Latin epic poetry (16th–18th centuries), in: W. Haase / R. Meyer (eds., 1993). The classical tradition and the Americas. vol. 1. Berlin: 420–656.
  • --- (2001). Von Africa über Bethlehem nach America: das Epos in der neulateinischen Literatur, in: J. Rüpke (ed., 2001). Von Göttern und Menschen erzählen. Stuttgart: 130–82.
  • Holmes, B. (2015). Situating Scamander: ‘natureculture’ in the Iliad, Ramus 44.1/2: 29–51.
  • Holzberg, N. (1998). Ter quinque volumina as carmen perpetuum: the division into books in Ovid’s Metamorphoses, MD 40: 77–98.
  • Hornsby, R. (1966). The armor of the slain, PhQ 45: 347–59.
  • Hübner, U. (1984). Episches und Elegisches am Anfang des dritten Buches der Pharsalia, Hermes 112: 227–39.
  • Hühn, P. / Pier, J. / Schmid, W. / Schönert, J. (eds., 2009). Handbook of narratology (Narratologia 19). Berlin.
  • Hughes, L. B. (1997). Vergil’s Creusa and Iliad 6, Mnemosyne 50.4: 401–23.
  • --- (2002). Dido and Aeneas, an Homeric homilia?, Latomus 61: 339–51.
  • Hunink, V. (ed., 1992). M. Annaeus Lucanus. Bellum Civile. Book III: a commentary. Amsterdam.
  • Hutchinson, G. O. (2008). Talking books. Oxford.
  • Ibscher, R. (1938). Gestalt der Szene und Form der Rede in den Argonautika des Apollonios Rhodios. Diss. Munich.
  • IJsewijn, J. (1990). Companion to neo-Latin studies. Part I. History and diffusion of neo-Latin literature. Leuven.
  • Innes, D. (2003). Metaphor, simile, and allegory as ornaments of style, in: R. Boys-Stones (ed., 2003). Metaphor, allegory, and the classical tradition: ancient thought and modern revisions. Oxford: 7–27.
  • Jenkyns, R. (2005). Epic and other genres in the Roman World, in: J. M. Foley (ed., 2005). A companion to ancient epic. Malden, MA: 562–73.
  • Jensen, M. S. (1999). Dividing Homer: When and how were the Iliad and the Odyssey divided into songs?, Symbolae Osloenses 74: 5–91.
  • Jolivet, J.-C. (2013). Caesar, Lucan, and the Massilian marathonomachia, in: J. Farrell / D. Nelis (eds., 2013). Augustan poetry and the Roman Republic. Oxford.
  • Jones, P. J. (2005). Reading rivers in Roman literature and culture. Lanham.
  • Juhnke, H. (1972). Homerisches in römischer Epik flavischer Zeit: Untersuchungen zu Szenennachbildungen und Strukturentsprechungen in Statius’ Thebais und Achilleis und in Silius’ Punica. Munich.
  • Kallendorf, C. (2007). The Virgilian tradition. Book history and the history of reading in Early Modern Europe. Aldershot.
  • Kaufmann, H. (2010). Virgil's underworld in the mind of Roman late antiquity, Latomus 69: 150–60.
  • Klinghardt, M. (ed., 2012). Mahl und religiöse Identität im frühen Christentum. Meals and religious identity in Early Christianity. Texte und Arbeiten zum neutestamentlichen Zeitalter 56. Tübingen.
  • Klodt, C. (2003). The ancient and the modern hero. Turnus and Aeneas donning their armour, Classica Cracoviensia 8: 7–40.
  • Klooster, J. / Heirman, J. (eds., 2013). The ideologies of lived space in literary texts, ancient and modern. Ghent.
  • Knapp, F. P. (1975). Similitudo. Stil- und Erzählfunktion von Vergleich und Exempel in der latei­nischen, französischen und deutschen Großepik des Hochmittelalters. Bd. 1: Einleitung, Vorstudien. Hauptteil 1: Lateinische Epik (Philologica Germanica 2). Wien.
  • Knight, V. H. (1995). The renewal of epic: Responses to Homer in the Argonautica of Apollonius. Leiden.
  • Köhnken, A. (2009). Odysseus’ scar. An essay on Homeric epic narrative technique, in: L. E. Doherty (ed., 2009). Homer’s Odyssey. Oxford: 44–61.
  • Kost, K. (ed., and trans., 1971). Musaios, Hero und Leander. Einleitung, Text Übersetzung und Kommentar. Bonn.
  • Koster, S. (1970). Antike Epostheorien. Wiesbaden.
  • Kramer, N. / Reitz, C. (eds. 2010). Tradition und Erneuerung. Mediale Strategien in der Zeit der Flavier (Beiträge zur Altertumskunde 285). Berlin.
  • Kratz, D. M. (1980). Mocking epic. Waltharius, Alexandreis, and the problem of Christian heroism (Studia humanitatis). Madrid.
  • Kraus, C. S. (2007). Caesar’s account of the battle of Massilia (B.C. 1.34–2.22). Some historiographical and narratological approaches, in: J. Marincola (ed., 2007). A companion to Greek and Roman historiography. Malden, MA.
  • Krevans, N. (1984). The poet as editor: Callimachus, Virgil, Horace, Propertius and the development of the poetic book. Diss. Princeton.
  • Kühlmann, W. (1973). Katalog und Erzählung. Studien zu Konstanz und Wandel einer literarischen Form in der antiken Epik. Diss. Freiburg.  
  • Kühn, W. (1957). Rüstungsszenen bei Homer und Vergil, Gymnasium 64: 28–59.
  • Kullmann, W. (1993). Festgehaltene Kenntnisse im Schiffskatalog und im Troerkatalog der Ilias, in: W. Kullmann / J. Althoff (eds., 1993). Vermittlung und Tradierung von Wissen in der griechischen Kultur. Tübingen: 129–47. 
  • --- (2002). Realität, Imagination und Theorie. Kleine Schriften zu Epos und Tragödie in der Antike. Stuttgart.
  • Kyriakides, S. (1992). Aeneas’ narrative and the epic reality developed during the night, EEAth 2: 17–37.
  • Latacz, J. (1977). Kampfparänese, Kampfdarstellung und Kampfwirklichkeit in der Ilias, bei Kallinos und Tyrtaios (Zetemata 66). München.
  • Laird, A. (1992). Modes of reporting speech in Latin fictional narrative. Diss. Oxford.
  • --- (1999). Powers of expression, expressions of power. Speech presentation and Latin literature. Oxford.
  • La Penna, A. (2000). Eros dai cento volti. Modelli etici ed estetici nell’età Flavi. Venice.
  • Larrain, C. J. (1985). Struktur der Reden in der Odyssee 1–8. Diss. Freiburg.
  • Lattimore, R. (1942). Themes in Greek and Latin epitaphs (Illinois studies in language and literature 28.1-2). Urbana.
  • Leigh, M. (1997). Lucan: spectacle and engagement. Oxford.
  • --- (2010a). Early Roman epic and the maritime moment, CPh 105.3: 265–80.
  • --- (2010b). Lucanʼs Caesar and the sacred grove: deforestation and enlightenment in antiquity, in: C. Tesoriero (ed., 2010). Lucan. Oxford: 201–38.
  • Levy, H. L. (1963). The Odyssean suitors and the host-guest-relationship, TAPhA 94: 145–53.
  • Lewalski, B. K. (1985). Paradise Lost and the rhetoric of literary forms. Princeton.
  • Lieberg, G. (1982). Poeta creator. Studien zu einer Figur der antiken Dichtung. Amsterdam.
  • Lipscomb, H. C. (1907). Aspects of the speech in the Later Roman epic. Diss. Baltimore. 
  • Lissarague, F. (1990). The aesthetics of the Greek banquet: images of wine and ritual (un flot d’images). Princeton.
  • Littlewood, J. (2013). Invida fata piis?. Exploring the significance of Silius’ divergence from the night raids of Virgil and Statius, in: G. Manuwald / A. Voigt (eds., 2013). Flavian epic interactions (Trends in classics. Suppl. 21). Berlin: 279–96.
  • Loehr, J. (1996). Ovids Mehrfacherklärungen in der Tradition aitiologischen Dichtens. Stuttgart.
  • Loesch, W. M. (1927). Die Einführung der direkten Rede bei den epischen Dichtern der Römer bis zu domitianischen Zeit. Diss Erlangen.
  • Lohnmann, D. (1970). Die Komposition der Reden in der Ilias (Untersuchungen zur antiken Literatur und Geschichte 6). Berlin.
  • Lovatt, H. (2005). Statius and epic games: sport, politics and poetics in the Thebaid. Cambridge.
  • --- (2010). Interplay: Statius and Silius in the games of Punica 16, in: A. Augoustakis (ed., 2010). Brill's Companion to Silius Italicus. Leiden: 155–78.
  • --- (2013). The epic gaze. Vision, gender and narrative in ancient epic. Cambridge.
  • Lovatt, H. / Vout, C. (eds., 2013). Epic visions. Visuality in Greek and Latin epic and its reception. Cambridge.
  • Ludwig, W. (1977). Die Borsias des Tito Strozzi. Ein lateinisches Epos der Renaissance. Munich.
  • Lundström, S. (1971). ‘Sprach’s’ bei Silius Italicus (Acta Reg. Societatis Humaniorum Litterarum Lundensis 67). Lund.
  • MacIntyre, J. S. (2008). Written into the landscape: Latin epic and the landmarks of literary reception. Diss. St. Andrews.
  • Mac Sweeney, N. (ed., 2014). Foundation myths and politics in ancient societies. Dialogues and discourses. Cambridge.
  • Manuwald, G. (1999). Die Cyzicus-Episode und ihre Funktion in den Argonautica des Valerius Flaccus (Hypomnemata 127). Göttingen.
  • --- (2013). Divine messages and human actions in the Argonautica, in: A. Augoustakis (ed., 2013). Ritual and religion in Flavian epic. Oxford: 33–51.
  • Marks, R. D. (2005). From Republic to Empire. Scipio Africanus in the Punica of Silius Italicus (Studien zur klassischen Philologie 152). Frankfurt a. M.
  • Markus, D. D. (1997). Transfiguring heroism: Nisus and Euryalus in Statius’ Thebaid, Vergilius 43: 56–62.
  • Martin, J. (1931). Symposion. Die Geschichte einer literarischen Form (Studien zur Geschichte und Kultur des Altertums 17). Paderborn. 
  • Martin, R. P. (2005). Epic as genre, in: J. M. Foley (ed., 2005). A companion to ancient epic. Malden, MA: 9–19.
  • Martínez, A. M. (2003). La palabra y el silencio en el episodio amoroso de la Eneida (Studien zur klassischen Philologie 141). Frankfurt a. M.
  • Masters, J. (1992). Poetry and civil war in Lucan’s Bellum Civile. Cambridge.
  • Maugier-Sinha, A. (2010). Énumerer les Argonauts: catalogues épiques et listes mythographiques, enjeux génériques, in: D. Auger / C. Delattre (eds., 2010). Mythe et fiction. Paris: 171–84.  
  • Mazzocchini, P. (2000). Forme e significato della narrazione bellica. Fasano.
  • McCall, M. H. (1969). Ancient rhetorical theories of simile and comparison. Cambridge.
  • McGuire, D. T. (1997). Acts of silence. Civil war, tyranny, and suicide in the Flavian epics (Altertumswissenschaftliche Texte und Studien 33). Hildesheim.
  • McNelis, C. (2007). Statius’ Thebaid and the poetics of civil war. Cambridge.
  • Mertens, V. / Müller, U. (1984). Epische Stoffe des Mittelalters (Kröners Taschenausgabe 483). Stuttgart.
  • Meurer, U. (2011). “Niemand will ich als letzten verspeisen ... ”: zur Politik der Gastfreundschaft in der Odyssee, in: M. Grünbart (ed., 2011). Geschenke erhalten die Freundschaft: Gabentausch und Netzwerkpflege im europäischen Mittelalter. Münster: 117–27.
  • Micozzi, L. (2002). Il tema dell’addio: ripetizione, sperimentalismo, strategie di continuità e altri aspetti della tecnica poetica di Stazio, Maia 54: 51–70.
  • Miguélez Cavero, L. (2007). La Nyktomachia de Trifiodoro: una ekphrasis mixta, in: J. A. Fernández Delgado / F. Pordomingo / A. Stramaglia (eds., 2007), Escuela y Literatura en Grecia Antigua. Actas del Simposio Internacional Universidad de Salamanca 17–19 Noviembre de 2004. Cassino: 497–510.
  • --- (ed., 2013). Triphiodorus. The Sack of Troy. Berlin.
  • Mills, F. (2009). The agony of departure: Silius Italicus’ Punica 17.149–290, Antichthon 43: 50–63. 
  • Minchin, E. (2001). Homer and the resources of memory. Oxford.
  • Miniconi, P.-J. (1951). Etude des thèmes ‘guerriers’ de la poésie épique greco-romaine. Paris.
  • Montanari, F. / Rengakos, A. (eds., 2006). La poésie épique grecque: métamorphoses d'un genre littéraire (Entretiens sur l'antiquité classique 52). Geneva.
  • Most, G. W. (1992). Disiecti Membra Poetae. The rhetoric of dismemberment in Neronian poetry, in: R. Selden and D. Hexter (eds.). Innovations in antiquity. New York: 391–419.
  • Moulton, C. (1977). Similes in the Homeric poems (Hypomnemata 49). Göttingen.
  • Müller, D. (1987). Ovid, Iuppiter und Augustus. Gedanken zur Götterversammlung im ersten Buch der Metamorphosen, Philologus 131: 270–88.
  • Murray, J. (2011). Shipwrecked Argonauticas: Lucan and Apollonius, in: P. Asso (ed., 2011), Brill’s Companion to Lucan. Leiden: 57–80.
  • Murray, O. (ed., 1990). Sympotica. A symposium on the symposium. Oxford.
  • Myers, K. S. (1994). Ovid’s causes. Cosmogony and aetiology in the Metamorphoses. Ann Arbor.
  • Myers, T. A. (forthcoming). Homer's divine audience: the Iliad's reception on Mount Olympus.
  • Nagy, G. (1999). The best of the Achaeans. Baltimore.
  • Nakassis, D. (2004). Gemination at the horizons: east and west in the mythical geography of archaic Greek epic, TAPhA 134: 215–33.
  • Nielsen, H. S. (ed., 1998). Meals in a social context. Aspects of the communal meal in the Hellenistic and Roman world. Aarhus.
  • Nishimura-Jensen, J. (1998). The poetics of Aethalides. Silence and poikilia in Apollonius’ Argonautica, CQ 48: 456–69.
  • --- (2009). The chorus of Argonauts in Apollonius of Rhodes’ Argonautica, Phoenix 63: 1–23.
  • Nünlist, R. (2009). The ancient critic at work. Terms and concepts of literary criticism in Greek scholia. Cambridge.
  • Nurtantio, Y. (2014). Le silence dans l’Énéide. Bruxelles.
  • Offermann, H. W. (1968). Monologe im antiken Epos, Diss. Munich.
  • O’Hara, J. J. (1989). Messapus, Cycnus, and the alphabetical order of Vergil’s catalogue of Italian heroes, Phoenix 43: 35–8. 
  • --- (1996). True names. Vergil and the Alexandrian tradition of etymological wordplay. Ann Arbor.
  • O’Neal, W. J. (1970). The form of the simile in the Aeneid. Diss. Missouri.
  • Osmun, G. F. (1962). Night scenes in the Aeneid, Vergilis 8: 27–33.
  • Panoussi, V. (2009). Greek tragedy in Vergil’s Aeneid: ritual, empire, and intertext. Cambridge.
  • Papanghelis, T. D. / Harrison, S. J. / Frangoulidis, S. (eds., 2013). Generic interfaces in Latin literature: encounters, interactions and transformations. Berlin.
  • Paschalis, M. (ed., 2005). Roman and Greek imperial epic. Herakleion.
  • Paul, G. M. (1982). Urbs capta: sketch of an ancient literary motif, Phoenix 36: 144–55.
  • Pedrick, V. (1988). The hospitality of noble women in the Odyssey, Helios 15: 85–101.
  • Perutelli, A. (1979). La narrazione commentata: studi sull’epillio latino. Pisa.
  • Petrone, G. (1998). Locus amoenus / locus horridus. Due modi di pensare la natura, in: R. Uglione (ed., 1998). L’uomo antico e la natura. Atti del convegno nazionale di studi. Torino, 28–30 aprile 1997. Turin: 177–95.
  • Piatti, B. (22009). Die Geographie der Literatur. Schauplätze, Handlungsräume, Raumphantasien. Göttingen.
  • Plantinga, M. G. (1999). Hospitality in Apollonius Rhodius. Books 1–2. Diss. St. Andrews.
  • Podlecki, A. J. (1961). Guest-gifts and nobodies in Odyssey 9, Phoenix 15: 125–33.
  • Pöschl, V. (³1977). Die Dichtkunst Virgils. Bild und Symbol in der Äneis. Berlin.
  • Raabe, H. (1974). Plurima mortis imago. Vergleichende Interpretationen zur Bildersprache Vergils (Zetemata 59). München: 199–212.
  • Radicke, J. (2004). Lucans poetische Technik: Studien zum historischen Epos (Mnemosyne, Supplementum 249). Leiden.
  • Ravenna, G. (1974). L’ekphasis poetica di opere di arte in latino: temi e problemi, Quad. Ist. Filol. Lat. Un. Padova 3: 1–52.
  • Redfield, J. M. (1975). Nature and culture in the Iliad: The tragedy of Hector. Chicago.
  • Reece, S. (1993). The stranger’s welcome: oral theory and the aesthetics of the Homeric hospitality scene. Ann Arbor.
  • Reed, J. D. (2007). Virgil’s gaze: nation and poetry in the Aeneid. Princeton.
  • Reichel, M. (1998). Narratologische Methoden in der Homerforschung, in: H. L. C. Tristram (ed., 1998). New methods in the research of epic. Neue Methoden der Epenforschung. Tübingen: 45–61.
  • Reitz, C. (1982). Die Nekyia in den Punica des Silius Italicus. Frankfurt a. M.
  • --- (1996). Zur Gleichnistechnik des Apollonios von Rhodos (Studien zur Klassischen Philologie 99). Frankfurt a. M.
  • --- (1999). Zur allegorischen Ortsbeschreibung in Ovids Metamorphosen, Compar(a)ison 1: 35–48.
  • --- (2012a). Of arms and men: arming scenes in the epic tradition and in Vergil’s Aeneid, in: C. Deroux (ed., 2012). Studies in Latin literature and Roman history (Collection Latomus XVI). Bruxelles: 5–22.
  • --- (2012b). Vocem fata sequuntur: Entscheidungsfindung und epische Konvention in der flavischen Epik, in: T. Baier (ed., 2012). Götter und menschliche Willensfreiheit. Von Lucan bis Silius Italicus (Zetemata 142). Munich: 29–42.
  • --- (2013). Does mass matter? The epic catalogue of troops as narrative and metapoetic device, in: G. Manuwald / A. Voigt (eds., 2013). Flavian epic interactions. Berlin: 229–43. 
  • Reitz, C. / Kramer, N. (eds., 2010). Lucan’s Bellum Civile between epic tradition and aesthetic innovation. Berlin.
  • Reitz, C. / Walter, A. (eds., 2014). Von Ursachen sprechen. Eine aitiologische Spurensuche. Hildesheim.
  • Richardson, N. (ed., 1993). The Iliad: a commentary. Books 21–24. Volume VI. Cambridge.
  • Richardson, S. (1990). The Homeric narrator. Nashville.
  • Riedel, V. (2001). Die schweigenden Sirenen, in: S. Jäkel / A. Timonen (eds., 2001). The language of silence. vol. 1 (Humaniora 246). Turku: 209–24.
  • Rieks, R. (1981). Die Gleichnisse Vergils, ANRW II 31.2: 1011–110.
  • Rigg, A. G. (2012). Crossing generic boundaries, in: R. J. Hexter / D. Townsend (eds., 2012). The Oxford handbook of Medieval Latin literature. Oxford: 265–83.
  • Rinon, Y. (2008). Homer and the dual model of the tragic. Ann Arbor.
  • Ripoll, F. (2014). Le ‘tabou de la navigation’ dans les Argonautiques de Valerius Flaccus: invention et liquidation d’une tradition, in: A. Estèves / J. Meyers (eds., 2014). Tradition et innovation dans l’épopée latine de l’Antiquité au Moyen Âge. Bordeaux: 103–18.
  • Roberts, M. (1989). The jeweled style. Poetry and poetics in Late Antiquity. Ithaca, NY.
  • Rolim de Moura, A. (2008). Speech, voice, and dialogue in Lucan’s Civil War. Oxford.
  • Romano Martin, S. (2009). El tópico grecolatino de lo concilio de los dioses (Spudasmata 125). Hildesheim.
  • Rosati, G. (1996). Il modello di Aretusa (Prop. IV.3): trecce elegiache nell’ epica del I d. C., Maia 48: 139–55.
  • --- (2002). Narrative techniques and narrative structures in the Metamorphoses, in: B. W. Boyd (ed., 2002). Brill’s companion to Ovid. Leiden: 271–304.
  • Rossi, A. (2002). The fall of Troy: between tradition and genre, in: D. S. Levene / D. P. Nelis (eds., 2002). Clio and the poets. Augustan poetry and the traditions of ancient historiography (Mnemosyne Suppl. 224). Leiden: 231–51.
  • --- (2004). Contexts of war. Manipulation of genre in Virgilian battle narrative. Ann Arbor.
  • Rossi, L. E. (1971). I generi letterari e le loro leggi scritte e non scritte nelle letterature classiche, BICS 18: 69–94
  • Rubin, D. C. (1995). Memory in oral traditions: the cognitive psychology of epic, ballads, and counting-out rhymes. New York.
  • Rüpke, J. (1998). Kommensalität und Gesellschaftsstruktur: Tafelfreu(n)de im alten Rom, Saeculum. Jahrbuch für Universalgeschichte 49: 193–215.
  • --- (2012). Antike Epik. Eine Einführung. Munich.
  • Rundin, J. (1996). A politics of eating: feasting in early Greek society, AJPh 117: 179–215.
  • Rutherford, R. B. (31996). Silence, in: S. Hornblower / A. Spawforth (eds., 31996). The Oxford classical dictionary. Oxford: 1407.
  • Sabin, P. A. G. / van Wees, H. / Whitby, M. (eds., 2007). The Cambridge history of Greek and Roman warfare. Cambridge.
  • Salzman-Mitchell, P. B. (2005). A web of fantasies: gaze, image, and gender in Ovid’s Metamorphoses. Columbus.
  • Sammons, B. (2010). The art and rhetoric of the Homeric catalogue. Oxford. 
  • Sangmeister, U. (1978). Die Ankündigung direkter Rede im ‘nationalen’ Epos der Römer (Beiträge zur klassischen Philologie 86). Meisenheim.
  • Sauer, C. (2011). Valerius Flaccus’ dramatische Erzähltechnik. Göttingen.
  • Schaffenrath, F. (2015). Narrative poetry, in: S. Knight / S. Tilg (eds., 2015). The Oxford handbook of neo-Latin. Oxford: 57–72.
  • Schaller, D. (1993). La poesia epica, in: G. Cavallo / C. Leonardi / E. Menestò (eds., 1993). Lo spazio letterario del Medioevo. 1. Il Medioevo latino. vol. I. La produzione del testo 2. Rome: 9–42.
  • --- (1995). Das mittelalterliche Epos im Gattungssystem, in: D. Schaller (ed., 1995). Studien zur lateinischen Dichtung des Frühmittelalters (Quellen und Untersuchungen zur Lateinischen Philologie des Mittelalters 11). Stuttgart: 296–312.
  • Scheirer, W. J. / Forstall, C. / Coffee, N. (forthcoming). The sense of a connection: automatic tracing of intertextuality by meaning, Digital scholarship in the Humanities.
  • Schelske, O. (2011). Orpheus in der Spätantike. Studien und Kommentar zu den Argonautika des Orpheus. Ein literarisches, religiöses und philosophisches Zeugnis. Berlin.
  • Schindler, C. (2000). Untersuchungen zu den Gleichnissen im römischen Lehrgedicht (Hypom­nemata 129). Göttingen.
  • Schmiel, R. C. (2003). Composition and structure: the battle at the Hydaspes (Nonnos Dionysiaca 21.303–24.178), in: D. Accorinti / P. Chuvin (eds., 2003). Des Géants à Dionysos. Mélanges de mythologie et de poésie grecques offerts à Francis Vian. Alessandria: 469–81.
  • Schmitt, A. W. (1995). Die direkten Reden der Massen in Lucans Pharsalia (Studien zur Klassischen Philologie 95). Frankfurt a. M.
  • Schmitz, T. A. (22006). Moderne Literaturtheorie und antike Texte. Eine Einführung. Darmstadt.
  • Schwindt, J. P. (1994). Das Motiv der Tagesspanne. Ein Beitrag zur Ästhetik der Zeitgestaltung im griechisch-römischen Drama (Studien zur Geschichte und Kultur des Altertums, NF 1.9). Paderborn.
  • --- (ed., 2005). Zur Poetik der Zeit in augusteischer Dichtung. La répresentation du temps dans la poésie augustéenne. Heidelberg.
  • Schwinge, E.-R. (1990). Aristoteles und die Gattungsdifferenz von Epos und Drama, Poetica 22: 1–20.
  • Scodel, R. (2002). Listening to Homer: tradition, narrative and audience. Ann Arbor.
  • --- (2004). Homer as storyteller, in: R. Fowler (ed., 2004). Cambridge companion to Homer, Cambridge: 45–55.
  • Scott, W. C. (2009). The artistry of the Homeric simile. Hanover, NH.
  • Seider, A. (2013). Memory in Virgil’s Aeneid: creating the past. Cambridge.
  • Shelmerdine, C. (1969). The pattern of guest welcome in the Odyssey, CJ 65: 124.
  • Skempis, M. / Ziogas, I. (eds., 2014). Geography, topography, landscape: configurations of space in Greek and Roman epic. Berlin.
  • Slater, W. J. (1991). Dining in a classical context. Ann Arbor.
  • Small, S. G. P. (1959). The arms of Turnus, Aeneid 7.783–92, TAPhA 90: 243–52.
  • Smith, R. A. (2005). The primacy of vision in Virgil’s Aeneid. Austin.
  • Smolenaars, J. J. (1996). The literary tradition of the locus horridus in Senecaʼs Thyestes, in: J. Styka (ed., 1996). Studies of Greek and Roman literature. Krakow: 89–108.
  • Soerink, J. (ed., 2014). Beginning of doom. Statius Thebaid 5.499–753. Introduction, text, commentary. Diss. Groningen.
  • Spencer, D. (2010). Roman landscape: culture and identity (Greece & Rome. New surveys in the Classics 39). Cambridge.
  • Stärk, E. (1995). Kampanien als geistige Landschaft: Interpretationen zum antiken Bild des Golfs von Neapel. Munich.
  • Stein, H.-J. (2008). Frühchristliche Mahlfeiern (Wissenschaftliche Untersuchungen zum Neuen Testament, 2. Reihe 255). Tübingen.
  • Steinrück, M. (1994). Die fremde Stimme: der Erzähler und das Schweigen der Frauen im 11. Buch der Odyssee, Kleos: 83–128.
  • Stelow, A. (2009). The aristeia of Menelaos, CJ 104: 193–205.
  • Stewart, D. J. (1976). The disguised guest. Lewisburg.
  • Stover, T. (2012). Epic and empire in Vespasianic Rome: a new reading of Valerius Flaccus’ Argonautica. Oxford.
  • Strasburger, G. (1954). Die kleinen Kämpfer der Ilias. Diss. Frankfurt.
  • Suerbaum, W. (1968). Die Ich-Erzählungen des Odysseus. Überlegungen zur epischen Technik der Odyssee, Poetica 2: 150–77.
  • Tarrant, R. (ed., 2012). A commentary on Virgil, Aeneid 12. Cambridge.
  • Tigay, J. (1982). The evolution of the Gilgamesh epic. Philadelphia.
  • Tilliette, J.-Y. (2012). Verse style, in: R. J. Hexter / D. Townsend (eds., 2012). The Oxford handbook of Medieval Latin literature. Oxford: 239–64.
  • Usher, P. J. (2014). Epic arts in Renaissance France. Oxford.
  • Van Sickle, J. (1980). The book roll and some conventions of the poetic book, Arethusa 13: 13–32.
  • Van Wees, H. (1994). The Homeric Way of War: The Iliad and the Hoplite Phalanx (part II), G&R 41.2: 131–55.
  • Varotto, M. (2013). Oltre il locus amoenus. Le diverse geografie del paesaggio latino, in: G. Baldo / E. Cazzuffi (eds., 2013), Regionis forma pulcherrima. Percezioni, lessico, categorie del paesaggio nella letteratura latina. Atti del convegno di studi, Palazzo Bo, Università degli studi di Padova, 15–16 marzo 2011. Florence: 1–18.
  • Vermeule, E. (1979). Aspects of death in early Greek art and poetry. Berkeley.
  • Victorio, J. (1988). L’épopée (Typologie des sources du moyen âge occidental 49). Turnhout.
  • Vielberg, M. (2008). Omnia mutantur, nihil interit?. Vergils Katabasis und die Jenseitsvorstellungen in Ovids Metamorphosen, in: Vergil und das antike Epos, Festschrift für H. J. Tschiedel. Stuttgart: 321–37.
  • Vinchesi, M. A. (1999). Imilce e Deidamia, due figure femminili dell’ epica flavia (e una probabile ripresa da Silio Italico nell’ Achilleide di Stazio), InvLuc 21: 445–552.
  • Vössing, K. (ed., 2008). Das römische Bankett im Spiegel der Altertumswissenschaften. Internationales Kolloquium 5. –6. Oktober 2005, Schloß Mickeln, Düsseldorf. Stuttgart.
  • Vogelzang, M. E. / Vanstiphout, H. L. J. (eds., 1992). Mesopotamian epic literature: oral or aural?. Lewiston, NY.
  • Vogt, E. (2008). Didos Schweigen. Ein homerisches Motiv bei Vergil in: Vergil und das antike Epos: Festschrift für Hans Jürgen Tschiedel. Stuttgart: 31–40.
  • Vogt-Spira, G. (1990). Strukturen der Mündlichkeit in der römischen Literatur. Tübingen.
  • Von der Mühll, P. (1938). Zur Erfindung in der Nekyia der Odyssee, Philologus 93: 5–11.
  • Von Glinski, M. L. (2012). Simile and identity in Ovid’s Metamorphoses. Cambridge.
  • Von Trojan, F. (1928). Handlungstypen im Epos. Die Homerische Ilias. Munich.
  • Walbank, F. W. (1957–79). A historical commentary on Polybius. 3 vols. Oxford.
  • Walde, C. (2001). Schweigen, in: H. Cancik / H. Schneider (eds., 2001), DNP 11: 289–91.
  • Weinberg, B. (1961). A history of literary criticism in the Italian Renaissance, 2 vols. Chicago.
  • West, D. (1974). The deaths of Hector and Turnus, G&R 21: 21–31.
  • West, M. L. (2013). The epic cycle. A commentary on the lost Trojan epics. Oxford.
  • Wheeler, S. M. (1999). A discourse of wonders. Audience and performance in Ovid’s Metamorphoses. Philadelphia.
  • Williams, F. (1986). Odysseus’ homecoming as a parody of Homeric formal welcomes, CW 79: 395–7.
  • Wiseman, T. P. (1974). Legendary genealogies in Late-Republican Rome, G&R 21: 153–64.
  • Wöhrle, G. (2000). Essen und Sexualität in der frühgriechischen, besonders iambischen Dichtung, RhM 143: 113–18.
  • Wolkenhauer, A. (2011). Sonne und Mond, Kalender und Uhr. Studien zur Darstellung und poetischen Reflexion der Zeitordnung in der römischen Literatur (UaLG 103). Berlin.
  • Ziegler, K. (1988). L’epos ellenistico: un capitolo dimenticato della poesia greca, a cura di F. de Martino, traduzione di G. Aquaro, con premesse di M. Fantuzzi. Bari.
  • Ziolkowski, J. (1996). Epic, in: F. A. C. Mantello / A. G. Rigg (eds., 1996). Medieval Latin. An introduction and bibliographical guide. Washington, DC: 547–55.
  • Zwierlein, O. (1987). Der prägende Einfluß des antiken Epos auf die Alexandreis des Walter von Châtillon (Akademie der Wissenschaften und der Literatur. Abhandlungen der Geistes- und Sozial­wissenschaftlichen Klasse 2). Mainz.
  • --- (1990). Unterdrückte Klagen beim Tod des Pompeius (Lucan. 7.43) und des Cremutius Cordus (Sen. Consol. Marc. 1.2), Hermes 118: 184–91.